CGMA Emerging Leaders Competition 2020 oczami studentów

CIMA
30.11.2020

Coraz więcej studentów oprócz zdobywania wiedzy podczas zajęć akademickich decyduje się na działalność w organizacjach studenckich lub kołach naukowych, odbywa staże i praktyki, bierze udział w projektach i konkursach biznesowych. Dzięki temu, zdobywają cenne doświadczenie, nowe umiejętności oraz rozszerzają swoją sieć kontaktów biznesowych, co zdecydowanie może mieć pozytywny wpływ na ich zawodową przyszłość.

Badania pokazują, iż pracodawcy nie rekrutują kandydatów tylko pod kątem ich kwalifikacji (zdobytych w trakcie nauki lub pracy), ale zwracają również uwagę na pozostałe kompetencje, które kandydaci mogą wnieść do organizacji. 


Pracodawcy doceniają osoby, które potrafią łatwo dostosowywać się do nieprzewidywalnych zmian, posiadają rozwinięte umiejętności analityczne, umieją zarządzać złożonymi informacjami oraz nie boją się podejmować decyzji czy ryzyka. Co więcej, z raportów takich jak np. Goldman Recruitment Salary Survey 2020 wynika, że rynek pracy ceni osoby posiadające rozwinięte umiejętności sprawnego działania w środowisku cyfrowym oraz umiejętności miękkie, takie jak np. sprawna i skuteczna komunikacja, dobra organizacja pracy czy też negocjacje. Studenci mogą wyćwiczyć te umiejętności poprzez udział w różnego rodzaju grach i symulacjach biznesowych.


W 2020 roku, po raz pierwszy w Europie i Eurazji, Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA zorganizował konkurs CGMA Emerging Leaders Competition. W konkursie wzięli udział studenci

z prawie 30 uczelni z 10 państw – mogli oni wykazać się swoją wiedzą z zakresu finansów oraz zarządzania. 


Postanowiliśmy zapytać Ambasadorów CIMA, zaangażowanych w tegoroczną edycję konkursu, o ich wrażenia związane z tym wydarzeniem. Swoimi odpowiedziami podzielili się z nami:

  • Wioletta Nowak – studentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Ambasadorka CIMA 2020/2021, liderka drużyny Team2020;
  • Dominika Lewandowska – studentka Uniwersytetu Gdańskiego, Ambasadorka CIMA w latach 2019/2020 oraz 2020/2021;
  • Magdalena Kurzyk – studentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Ambasadorka CIMA 2019/2020;
  • Borys Szkodziak - student Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Ambasador CIMA 2019/2020, lider drużyny ALK Account 4 Success
  • Igor Kacperski – student Uniwersytetu Łódzkiego, Ambasador CIMA 2020/2021, członek drużyny FFM: Finance for a medal.

 

Zacznijmy od początku


Jak sama nazwa wskazuje, konkurs przeznaczony był dla „emerging leaders”. Zapytaliśmy Ambasadorów CIMA, kim dla nich jest „emerging leader”. Dla Dominiki Lewandowskiej (UG) to osoba utalentowana, osiągająca wysokie wyniki w swoich obecnych rolach, konsekwentnie pracująca na swój sukces, inicjując przy tym nowe sposoby rozwiązań oraz wykazująca się przenikliwością”. Magdalena Kurzyk (KUE) dodaje do tej definicji angażowanie się w dodatkowe projekty oraz motywowanie siebie oraz swojego zespołu. Igor Kacperski (UŁ) sądzi, że taki lider zna SWOT swojego zespołu i potrafi je „przekształcić na swoją korzyść dostrzegając problemy na ich wczesnym stadium oraz rozłożyć obowiązki w zespole tak, by każdy czuł się pewnie w tym, co robi.”. Wioletta Nowak (SGH) uważa, że „taki lider cechuje się otwartością na zmianę oraz chęcią ciągłego poszerzania swojej wiedzy

i horyzontów.”. Borys Szkodziak (ALK) zaznacza, że emerging leaders to „przyszli przywódcy i liderzy organizacji, którzy aktualnie są na etapie kształcenia i nabywania fundamentalnego doświadczenia”.

 

Część z naszych rozmówców opowiedziała nam dlaczego zdecydowała się na udział w konkursie. Wioletta Nowak (SGH) odpowiada, że „zainteresowanie ofertą CIMA rozpoczęło się w trakcie studiów, gdzie zdecydowałam się na realizację CIMA Certificate in Business Accounting. Po zdanym egzaminie przeglądałam różne oferty kursów, szkoleń oraz innych inicjatyw tworzonych przez CIMA i tak natrafiłam na ogłoszenie dotyczące tegorocznej edycji CGMA Emerging Leaders Competition.”. Dla Borysa Szkodziaka (ALK) udział w konkursie to „doskonała możliwość do sprawdzenia swojej wiedzy z zakresu finansów i rachunkowości na arenie międzynarodowej. Jest to również wyjątkowa możliwość do wypromowania swoich umiejętności na rynku.”. Igor Kacperski (UŁ) podjął decyzję o udziale w konkursie, ponieważ finalnie udało mu się zgromadzić ciekawe osoby w swoim zespole z którymi mógł podjąć wyzwanie. Jego „zespół składał się ze studentów z różnych dziedzin z zakresu finansów, co pozwoliło na obszerniejsze spojrzenie na dany problem”.

 

Wirtualna rywalizacja


Magdalena Kurzyk (KUE) oraz Dominika Lewandowska (UG) brały udział w dodatkowym projekcie CIMA EdTECH/IT tools. Magdalena podsumowuje, że projekt ten „miał na celu wsparcie nauczycieli akademickich, studentów CIMA oraz studentów biorących udział w CGMA Emerging Leaders Competition w dostarczeniu najlepszych możliwych metod pracy zdalnej. Przetestowaliśmy około 100 aplikacji i programów z różnych kategorii (np. prowadzenie wideokonferencji i rozmów grupowych, zarządzanie projektem, nagrywanie video, komunikatory). Na końcu wytypowaliśmy poprzez rekomendację najlepsze z nich, spełniające wszystkie wymagania i oferujące bogatą gamę funkcji.”.

 

Pierwsza oraz druga runda CGMA Emerging Leaders Competition zostały całkowicie przeprowadzone w formule online. Jak mówi Igor Kacperski (UŁ), pozwoliło to na „rozwinięcie umiejętności posługiwania się narzędziami online oraz współpracy na odległość, co w obecnych czasach pandemii COVID-19 ma ogromne znaczenie.” Drużyna Wioletty Nowak z SGH korzystała przede wszystkim z MS Teams, Zoom oraz Cisco Webex Meetings. Studenci z zespołu Borysa Szkodziaka z ALK korzystali dodatkowo

z Facebook Messenger oraz pakietu Office. Zespół Igora korzystał również z pakietu Google.

 

CGMA Emerging Leaders Competition „od kuchni”


Każda drużyna oprócz stworzenia swojej unikalnej nazwy, musiała również przygotować swój slogan. Motto drużyny Wioletty Nowak (SGH) brzmiało „The measure of success is the development of our skills and abilities. That is why we are all winners”. Co to oznaczało dla członków zespołu? Wioletta odpowiada, że „konkurs był bardzo dobrą okazją do rozwoju poprzez zdobycie wiedzy poza uczelnią od praktyków oraz zaprezentowania jej na forum - dlatego każdy z nas już na tym etapie czuł się zwycięzcą.”

 

Każdy zespół biorący udział w konkursie liczył 4 studentów. Naturalną koleją rzeczy było wybranie spośród siebie team liderów. Taka funkcja wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Dla Wioletty Nowak (SGH) istotna w tym przypadku była „sprawna komunikacja pomiędzy innymi członkami zespołu a Mentorami oraz koordynacja każdej części zadania na danym etapie”. Borys Szkodziak (ALK) wskazuje również na „promocję drużyny w social media oraz weryfikację rezultatów pracy”. A jakie wyzwania czekały na całą drużynę? Wioletta stwierdza, że „zespół musiał zmierzyć się ze sprawnym podziałem obowiązków w grupie i wywiązywaniem się z zadań na czas. Każdy etap konkursu wymagał wykorzystania innej wiedzy oraz umiejętności, które przez cały okres przygotowań szkoliliśmy pod okiem Mentorów - dlatego na spotkania dostawaliśmy różny zakres materiału do przyswojenia oraz zagadnienia do opracowania. Szeroki obszar tematyczny konkursu z jednej strony stanowił wyzwanie, a z drugiej był o wiele ciekawszy poprzez swoją różnorodność.”

 

Szlifowanie umiejętności


Udział w konkursie był dla uczestników również świetną okazją do tego, aby poćwiczyć w praktyce posiadane przez nich umiejętności. Wioletta Nowak (SGH) stwierdza, że „konkurs przyczynił się przede wszystkim do rozwoju takich umiejętności jak praca w grupie oraz prezentacja na forum”. Podczas spotkań z Mentorami, drużyna musiała wykazać się również kreatywnością. Natomiast Borys Szkodziak (ALK) wskazuje na umiejętności lingwistyczne, ze względu na to, że cały konkurs prowadzony był w języku angielskim. Rozwój umiejętności to jedna kwestia, a pozyskanie nowych – druga. Igor Kacperski (UŁ) stwierdza, że „konkurs pozwolił na sprawdzenie oraz poprawienie swoich umiejętności analitycznych oraz nauczył, że każdy problem jest odrębny i należy podchodzić do niego unikatowo”. Dodaje również, że „nie każdy problem jest tak złożony, jak to na początku wygląda i wystarczy rozłożyć go na czynniki pierwsze, by móc dostarczyć szczegółową odpowiedź”.

 

Jak zgodnie twierdzą Ambasadorzy CIMA, udział w konkursie przyczynił się do zdobycia nowych umiejętności. Jaką jeszcze wartość niesie to za sobą? Borys Szkodziak (ALK) zaznacza, że konkurs jest „niesamowitą przygodą i możliwością rywalizacji na poziomie międzynarodowym”. Igor Kacperski (UŁ) dodaje również możliwość wyniesienia cennych lekcji oraz zachętę do udziału w kolejnych tego typu inicjatywach w przyszłości. Dominika Lewandowska (UG) stwierdza, że CGMA Emerging Leaders Competition skłania uczestników do „podejmowania zdecydowanych działań oraz decyzji, przyjmowania odpowiedzialności oraz organizacji, co pozytywnie wpłynie na ścieżkę zawodową.” 

 

Warto próbować!

Decyzja o zaangażowaniu się w dodatkowy projekt powinna być zawsze starannie przemyślana. Warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Czy będę mieć wystarczająco czasu na przewidziane dla mnie zadania? Jakie są moje mocne, a jakie słabe strony? Czy mam w swoim gronie osoby, na które mogę liczyć i z którymi wiem, że uda mi doprowadzić projekt do końca? Po odpowiedzeniu sobie na te pytania i podjęciu decyzji „Tak, wchodzę w to!” - z pewnością nie będziesz żałować. Jak wiadomo, dzięki udziałowi w takich inicjatywach, można rozwinąć już posiadane umiejętności, a także nauczyć się zupełnie nowych rzeczy. A to zaprocentuje na przyszłość! Wszelkie dodatkowe aktywności to również świetna okazja do podrasowania swojego CV, na które z pewnością zwróci uwagę każdy pracodawca. Przyszłość nie będzie czekać aż skończysz studia. Już dzisiaj warto zbudować solidne podstawy swojej kariery!

 



Z tej samej kategorii
Śledź nas na